Cloudtechnologie verzekert toekomst van Europ Assistance België

Europ Assistance België kiest voor Avanade om de overstap naar cloud technologie te maken. “Avanade’s ingenieurs ademen echt Microsoft Azure”, zegt  Michel Kennis, IT Director bij Europ Assistance. De keuze van verzekeraar Europ Assistance Belgium om zijn data naar de cloud te migreren in plaats van te investeren in nieuwe infrastructuur op eigen locatie is innovatief en brengt lagere kosten, meer dataopslag en een betere IT veiligheid met zich mee. Door de succesvolle samenwerking in België zal Avanade ook de overige Europese divisies van Europ Assistance ondersteunen met cloud migratie en managed services.

In België opereert Europ Assistance met een gedecentraliseerde IT-aanpak met applicaties en infrastructuur die speciaal ontwikkeld zijn op lokaal niveau, en on-site datacenters. Het Belgische kantoor werkte aanvankelijk met 120 on-premise servers, wat tot problemen zoals capaciteitsbeperkingen, hoge onderhoudskosten, koelproblemen en veiligheidsrisico’s leidde.

Om de kosten te verlagen, de capaciteit voor dataopslag te vergroten en IT-veiligheid te verbeteren, besloot Europ Assistance Belgium om zijn data naar de cloud te migreren in plaats van te investeren in nieuwe infrastructuur op locatie. Voor deze digitale transformatie riep de onderneming de hulp in van IT-dienstverlener Avanade.

“De waarde van IT zit in het mogelijk maken van business, niet het managen van infrastructuur. Daarom werken we samen met Avanade om onze cloud infrastructuur te beheren zodat wij tijd kunnen vrijmaken om ons op onze core business te concentreren,” zegt Michel Kennis.

Microsoft Azure is het geschikte cloud platform voor Europ Assistance omwille van de schaalbaarheid en de volledige geïntegreerde set aan IaaS- en PaaS-capaciteiten die de interne systemen van de onderneming aanvullen. Ook het gedecentraliseerde karakter van de cloud migratiestrategie draagt bij tot de keuze voor een lokale Azure Cloud infrastructuur voor elke landendivisie van Europ Assistance. Avanade’s uitgebreide kennis over Azure en expertise op vlak van managed services waren voor Europ Assistance de beslissende factoren om een samenwerking op te zetten.

De migratie van de basisinfrastructuur naar de cloud is volbracht en Europ Assistance Belgium ziet al voordelen voor zijn werknemers waaronder de mogelijkheid om op afstand te werken. Daarnaast helpt continue monitoring van de cloud infrastructuur bij het maken van goede voorspellingen waardoor Europ Assistance snel kan reageren tijdens piekmomenten doorheen het jaar.

De cloud migratie in België is een fundamentele stap naar een grotere digitale transformatie voor Europ Assistance dat het bedrijf flexibeler en innovatiever zal maken.

“Ik geloof dat we nu alle basiselementen voor de toekomst hebben. ICT en de business moeten nu met ideeën naar voor komen om te innoveren,” zegt Kennis.

De aanpak van Avanade vult de gedecentraliseerde manier van werken van Europ Assistance aan en zal de succesvolle samenwerking voortzetten door al haar Europese divisies te ondersteunen met cloud migratie en managed services.

_________________________________________________________________________________________________

Margriet Platteau

T: +32 (0)9 298 21 93

E: margriet.platteau@avanade.com

Over Avanade

Avanade is marktleider op het gebied van innovatieve digitale diensten, zakelijke oplossingen en door ontwerp gedreven ervaringen, die worden geleverd door de kracht van mensen en het ecosysteem van Microsoft. Onze professionals combineren hun technologische, zakelijke en industriële expertise om oplossingen te ontwerpen en te implementeren, en zo de nodige resultaten te boeken voor onze klanten en hun klanten. Avanade heeft 30.000 digitaal verbonden mensen in 24 verschillende landen, die klanten het best mogelijke denkwerk bieden door een samenwerkingscultuur gebaseerd op culturele verscheidenheid die de omgevingen waarin we werken reflecteert. Avanade werd opgericht in 2000 door Accenture LLP en Microsoft Corporation en is grotendeels in het bezit van Accenture. Meer informatie vindt u op www.avanade.be.

Magali Dierckx

Senior Associate, Golin