Avanade helpt Willemen Groep op weg naar een digitaal sterkere strategie

Realtime businessinzichten om intern efficiënter te werken en strategisch snel te koppelen met cloud-ERP

Avanade, marktleider op het gebied van innovatieve digitale diensten in het Microsoft ecosysteem, ondersteunt Willemen Groep, een van de grootste familiebedrijven binnen de Belgische bouwsector, bij de optimalisatie van zijn activiteiten. Dankzij de implementatie van een Microsoft Dynamics ERP-platform, krijgt Willemen Groep real-time businessinzichten van de bedrijven binnen de groep. Dit maakt het gemakklijker voor de Grope om sneller strategische knopen door te hakken en interne samenwerkingen op te zetten.

Willemen Groep omvat verschillende bedrijven die bouw- en wegenbouwprojecten uitvoeren. De Groep nam doorheen de jaren meerdere bedrijven over. De bedrijven binnen de Groep hanteerden tot nu toe elk hun eigen systemen, wat het moeilijk maakte om businessinzichten en financiële overzichten in real-time te verkrijgen van de hele Groep. Daarom besloot de Groep om strategisch in te zetten op het consolideren van van financiële processen en data.

Investeren in de toekomst met de cloud

"De bouwsector is traditioneel een ‘late adopter’ op het gebied van technologie en infrastructuur. We zien dat e-invoicing, het automatisch scannen en boeken van facturen, het digitaal ontvangen van leveringen van onderaannemers in de toekomst aan belang zullen winnen. We willen daarom nu investeren in een cloudoplossing die deze processen kan ondersteunen. Nieuwe technologie kan ook in de boekhouding grote evoluties teweegbrengen,” zegt Bart Janssens, Directeur Business Transformatie bij Willemen Groep.

“Bij Avanade, zijn we trots dat we bedrijven kunnen helpen die een echte impact hebben op onze omgeving. Voor bedrijven zoals Willemen Groep die op contract werken, zijn digitale transformatietechnologieën van groot belang om projecten zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. We zijn blij dat de Groep nu al positieve resultaten ziet van de overstap naar Microsoft Dynamics 365 met meer flexibiliteit, hogere productiviteit, eenvoudigere processen en een sterker projectmanagement,” aldus Johann Corlemeijer, Country Manager van Avanade België.

Sneller strategisch beslissen en synergieën opzetten dankzij cloud-ERP

Willemen Groep ziet nu al voordelen van de overstap naar een ERP-systeem in de cloud. Bedrijfsinzichten in real-time verhogen de flexibiliteit op het werk. Daarnaast geven ze de bouwgroep de mogelijkheid om hun aankoopstrategie te optimaliseren. Zij hebben bijvoorbeeld een duidelijker overzicht van welke leveranciers aan het werk zijn bij welke werven binnen de groep. Dit versterkt de onderhandelingspositie van Willemen Groep.

Willemen Groep ondervindt ook dat het nieuwe ERP-platform interne fusies mogelijk maakt. Bart Janssens is enthousiast over de resultaten: “We zien nu al voordelen van de overstap naar cloud-ERP. Strategisch kunnen we sneller beslissingen nemen dankzij real-time business insights. We kunnen de financiële opvolging van projecten ook gemakkelijker structureren wat bijdraagt tot hun succes. Daarnaast maakt het synergieën binnen de groep mogelijk. We gaan nu richting een systeem waarbij we als één bedrijf kunnen samenwerken aan projecten in plaats van als een verzameling van meerdere bedrijven.”

OVER AVANADE

Avanade is marktleider op het gebied van innovatieve digitale diensten, zakelijke oplossingen en door ontwerp gedreven ervaringen, die worden geleverd door de kracht van mensen en het ecosysteem van Microsoft. Onze professionals combineren hun technologische, zakelijke en industriële expertise om de groei en digitale transformatie van onze klanten en hun klanten te ondersteunen. Avanade heeft 30.000 digitaal verbonden mensen in 24 verschillende landen, die klanten het best mogelijke denkwerk bieden dankzij een samenwerkingscultuur gebaseerd op culturele diversiteit die de omgevingen waarin we werken reflecteert. Avanade werd opgericht in 2000 door Accenture LLP en Microsoft Corporation en is grotendeels in het bezit van Accenture. Meer informatie vindt u op www.avanade.be.

OVER WILLEMEN GROEP

WILLEMEN GROEP is vandaag een van de grootste familiale Belgische bouwgroepen. De groep biedt zijn klanten een bijzonder complementaire waaier aan bouwactiviteiten, gaande van civiele projecten, over industriebouw, residentiële en utilitaire projecten, tot wegenbouw, al dan niet in combinatie.

De laatste jaren is Willemen Groep in toenemende mate actief in het buitenland. Vooral in de buurlanden, maar ook in Afrika wendt het zijn expertise aan. Een prestigieuze internationale referentie is zeker de ambassade die het bouwde in Kinshasa, het eerste passiefgebouw in Centraal-Afrika. In de haven van Tanger wordt op dit moment de laatste hand gelegd aan een nieuwe containerterminal met 1.200 meter kaailengte. Het wordt de eerste geautomatiseerde containerterminal in Afrika.

Willemen Groep telt 2.300 medewerkers en creëert daarnaast een indirecte tewerkstelling voor een veelvoud hiervan. Over alle filialen heen worden verschillende indrukwekkende projecten gerealiseerd die samen een jaarlijkse omzet van 750 miljoen euro vertegenwoordigen. In 2013 kreeg de groep de gerenommeerde onderscheiding ‘Onderneming van het Jaar’ voor zijn dynamiek en ondernemingszin.

Julie Wymeersch

PR Consultant, Golin